Leestijd: 3 minuten
Ivan Welton Fitzwater
“De toekomst van de wereld zit vandaag in mijn klaslokaal.”
In onze lagere school zetten we in op “diepe ontwikkeling”.
Onze kleuters hebben aandachtig leren luisteren, kijken, voelen en proeven. Dankzij die brede ontwikkel- en ervaringskansen staan grotere actieve hersengebieden nu wagenwijd open. Pas als het kind die hardware heeft opgebouwd kan aan de installatie van de softwarepakketten worden begonnen, zoals lezen, rekenen, aardrijkskunde, geschiedenis,…kortom alle schoolvakken. Zo gaat het ook met de ontwikkeling van de taalgebieden en de motorische gebieden.
Het snoeiproces in de hersenen is bijna afgerond bij het begin van de lagere schooltijd. De sterke verbindingen zijn overgebleven, en dat zijn degene die het meest gebruikt geweest zijn! Het toont aan hoe belangrijk het is wat we onze kinderen doen ervaren en aanleren. Dankzij het snoeien kunnen de hersenen zich nu optimaal gaan specialiseren. De kinderen zijn er klaar voor om nieuwe leerstoffen en uitdagingen aan te gaan.We evolueren van werken met nog voldoende concreet materiaal in de eerste graad naar beginnend abstract denken in de hoogste graad. Elk leerjaar kent zo zijn eigen groeiprocessen, daar kunnen jullie meer over lezen in de rubriek “klassen”.
Diepgaand leren is betekenisvol leren. Het denken gaat over van magisch en egocentrisch naar een rijper denkniveau en beter begrip. Hun denken is meer geordend nu en logisch in vergelijking met de manier waarop de kleuter denkt. Nieuwe kennis en vaardigheden zullen bewust geïntegreerd worden in de kennis en vaardigheden die de leerling al bezit. Onze focussen komen hier goed van pas. Leeftijdsgerelateerd werken we gestaag verder aan zelfstandigheid en zelfsturing, creatief en kritisch denken, probleemoplossend denken, veerkracht verhogen, verbanden leggen en versterken van de executieve functies (uitvoerende hersenfuncties zoals organiseren, plannen, taakinitiatie, impulscontrole, emotieregulatie,…). Vaardigheden en competenties voor de 21ste eeuw dus…
In onze lagere school willen we hun eigen “leer-kracht” doen werken. Ze moeten met informatie leren omgaan, hun kennis breed kunnen inzetten, flexibel zijn, met moderne technologie overweg kunnen, hun verbeeldingskracht kunnen benutten en oefenen in sociale relaties en in de relatie met zichzelf. Over een tijd zal deze generatie al snel instaan en verantwoordelijkheid dragen voor de wereld en zijn klimaat, een diverse samenleving, duurzaamheid en het positief kunnen invullen van hun eigen leven. Die basisbeginselen van groeien in menszijn willen wij graag meegeven!